Resultatet af auditten giver ledelsen og MED-/arbejdsmiljøorganisationen en dokumenteret viden om, hvor organisationen lever op til de krav, de har sat sig i ledelsessystemet og dermed også, hvor der skal sættes yderligere ind.
På Sygehus Lillebælt, som er DS/OSHAS 18001:2008-certificeret, valgte man i foråret 2017, at hyre NIRAS JOBLIFE til at lave audit på syv afdelinger med i alt 24 afsnit.
Der skulle i auditten lægges vægt på læring og motivation, ligesom der fortrinsvis skulle tænkes forbedringsforslag frem for afvigelser. Den kortfattede rapportering indeholdt styrker, forbedringsforslag og evt. afvigelser. Formålet med auditten var bl.a. at skabe gejst i arbejdsmiljøarbejdet.
NIRAS JOBLIFE satte i samarbejde med Sygehus Lillebælt følgende auditprogram op. Programmet blev sendt ud til ledelsen på de enkelte afsnit i god tid inden auditten:
Audit af arbejdsmiljøgruppen, hvor vi taler om:
Rundgang på afsnittet, hvor vi ser på og taler om de faktiske forhold – arbejdsmiljøgruppen
Audit af medarbejdere, (2-4 medarbejdereI vælger selv nogle, der kan/vil deltage. Hvis det er muligt, så gerne med forskellige fag, alder, anciennitet m.v.) hvor vi taler om:
Opsamling med arbejdsmiljøgruppen
Eventuelle afvigelser og opfølgning på disse
Efter audit udarbejdede vi en kort rapport pr. afsnit og en samlet rapport til afdelingsledelsen.
De forhold vi fandt gav ikke anledning til egentlige afvigelser, men i stedet både en anerkendelse for styrkerne og en anbefaling på forbedringsmulighederne på de enkelte afsnit.
Arbejdsmiljøgrupperne var alle engageret i arbejdsmiljøarbejdet og arbejdede seriøst på området. Forandringer har fyldt en del på flere afsnit, fordi flere afsnit er flyttet eller lagt sammen gennem de seneste år, og på trods af – eller måske som følge af – disse forandringer har arbejdsmiljøet haft høj fokus fra alle medarbejdere på sygehuset.
Arbejdsmiljøgrupperne har været gode til at engagere kollegaer i arbejdsmiljøet, bl.a. i form at diverse tavler, forbedringstiltag, runderinger m.v.
På hele Sygehus Lillebælt har arbejdsmiljøgrupperne lavet en ”foto-safari” på de ergonomiske forhold samt en gennemgang af indeklimaet. Dette blev sat i værk af HR-Afdelingen på sygehuset. Aktiviteterne blev iværksat efter en gennemgang af medarbejderundersøgelsen, som blev foretaget i efteråret 2016, hvor ergonomi- og indeklima- områder gav anledning til en nærmere undersøgelse.
Arbejdsmiljørepræsentanterne og lederne gennemførte gennemgangene i fællesskab. De fleste punkter de fandt frem til, kunne løses i det enkelte afsnit/ Afdeling.
Et andet fælles punkt for afsnittene, som vi fandt frem til under audittene, var at få arbejdsmiljøet ind i de daglige rutiner – her arbejdes der med at have emnet på ”Forbedringstavlerne”. Forbedringstavlerne er et produkt af samarbejde med sygehuset Virginia Mason Medical Center i Seattle, USA, om at skabe vedvarende forbedringer af den kliniske praksis og patientsikkerhed, som er ved at blive implementeret på hele sygehuset.
“Arbejdsglæde smitter – jeg vil gerne være smittebærer”
Citat fra en afdeling
Tag fat i Nis Kjær, som brænder for at fortælle om dette emne
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Haslegårdsvej 8-12
8210 Aarhus V
Østre Havnegade 12
9000 Aalborg
Ove Gjeddes vej 35
5220 Odense SØ
Jupitervej 1
6000 Kolding