I de senere år er “virksomhedens sociale kapital” blevet et nyt hverdagsbegreb inden for arbejdsmiljø. Begrebet giver os en ny forståelsesramme for, hvad der skaber et godt psykisk arbejdsmiljø. Social kapital understreger vigtigheden af at sætte fokus på, hvordan vi samarbejder, samt hvilke fordele medarbejdere og ledelse opnår ved at samarbejde. Fordele, som man ikke kan opnå ved at arbejde hver for sig. For den måde, som offentlige såvel som private virksomheder organiserer arbejdet, er det afgørende, at vi kan samarbejde.
Hvad er social kapital?
Virksomhedens sociale kapital består af de sociale og professionelle relationer mellem mennesker, der bliver dannet i virksomheden, når ledere og medarbejdere udfører og løser arbejdsopgaver sammen. Det handler om, at vi opnår nogle fordele ved at samarbejde, som vi ikke kan opnå ved at arbejde hver for sig.
I Joblife tror vi på, at en fælles forståelse af kerneopgaven er det udgangspunkt, der skal til for at skabe en kultur med trivsel, samarbejde og fokus på fælles mål. En høj social kapital sikrer en effektiv arbejdsplads med innovation, forandringsparathed og trivsel.
Det handler om relationer. Det handler om at sikre kvalitet i samarbejdet, om at sikre tillid og retfærdighed i arbejdsprocesserne i hverdagen og i de daglige opgaver.
Vores arbejde med social kapital
I Joblife har vi gennem de seneste år arbejdet målrettet med emnet og udarbejdet et godt koncept til at styrke den sociale kapital og organisatoriske gennemslagskraft.
Vores koncept tager afsæt i den hverdag, virkelighed og de rammevilkår, I som virksomhed og organisation er underlagt – og ikke mindst den opgave, som I på arbejdspladsen er sat i verden til at løse. Konceptet består af følgende faser:
Definition – fælles forståelse
Kortlægning
Strukturerede workshops, der øger den sociale kapital
Prioritering af indsatser og målsætning for tiltag
Opfølgning på tiltags effekt på den sociale kapital
I konceptet er vores tilgang et ønske om at styrke den organisatoriske sammenhængskraft.
For at kunne forstå, hvad social kapital er, er det essentielt at kende til de tre nøglebegreber: Tillid, retfærdighed og samarbejdsevne. Når vi samarbejder med din virksomhed, vil vi også arbejde ud fra disse tre grundprincipper og gå i dybden. Vi vil kort introducere de tre nøglebegreber i social kapital her:
Tillid: Her er der fokus på troværdighed, og at der på en arbejdsplads opbygges tillid gennem transparente og gennemskuelige handlinger og beslutninger. Der skal opbygges et trygt rum med plads til åben kommunikation og opmærksomhed på det at lytte til andres synspunkter. Derudover er det vigtigt at vise tillid til medarbejdere ved at uddelegere ansvar og beslutninger.
Retfærdighed: Det er vigtigt også at fokusere på anerkendelse, løn og forfremmelser, så de ansatte føler sig hørt, set og værdsat. Ledelsen skal udøve magt med retfærdighed og med øje for den enkelte medarbejder. Inddragelse og involvering er derfor vigtigt, men uden favorisering.
Samarbejde: For at have et optimalt samarbejde og høj social kapital skal der arbejdes med koordinering og kommunikation. Der skal være et klart defineret mål og kerneopgave, hvor alle arbejder ud fra den samme forståelse for, hvordan I når målet. Koordinering sker gennem præcis, rettidig og hyppig projektledelse, hvor faggrupper med specialviden arbejder godt sammen.
Tillid, retfærdighed og samarbejde er vigtigt for den samlede effektivitet og trivsel på arbejdspladsen. Det kræver, at en virksomhed opbygger stærke relationer på arbejdspladsen, så der skabes samhørighed og fælles forståelse.
Arbejdsfællesskaber og former for social kapital
Det generelle fokus er, at der arbejdes tættere sammen i et arbejdsfællesskab. Social kapital er derfor et holistisk blik på samarbejde, hvor virksomheden i fællesskab løser arbejdsopgaver mere optimalt sammen end hver for sig.
Når I arbejder med emnet, bevæger I jer konkret inden for tre former i en organisation eller virksomhed:
Den samlende social kapital indebærer arbejdet internt med faggrupper eller i en enhed.
Den brobyggende social kapital indebærer arbejdet på tværs af faggrupper og enheder inden for samme organisation.
Den forbindende social kapital indebærer arbejdet på tværs af niveauer og ledelseslag. Fra ansatte til administrerende direktører og ejergrupper.
Social kapital skaber værdi for en virksomhed, som ikke er økonomisk eller kan måles, men som ofte viser sig gennem innovation og vidensdeling samt højere produktivitet og kvalitet blandt medarbejdere.
Det er dog vigtigt ikke at sidestille arbejdsmiljø og social kapital. Ofte afføder social kapital et forbedret arbejdsmiljø, men det er vigtigt at arbejde med arbejdsmiljøindsatser sideløbende.
Der kan være andre områder, end det sociale, som kræver fokus. Det kan blandt andet være at have fokus på fysiske rammer, såsom indretning af en hjemmearbejdsplads.
Hvad er “relationel koordinering”?
Relationel koordinering består af at skabe koordinering af arbejdsopgaver gennem relationer, der bygger på fælles mål, fælles viden og gensidig respekt. Relationel koordinering vil fremme en kommunikation, der er hyppig, rettidig, præcis og problemløsende.
Fælles mål indebærer, at medarbejderne kan integrere egen opgaveløsning ind i et fælles mål for hele organisationen, så de ikke udelukkende er orienterede mod at efterleve mål for egen funktion. Dette har betydning for, at medarbejderne kan kommunikere problemløsende, frem for ansvarsfralæggende, i tilfælde af uventede hændelser.
Fælles viden indbefatter, at medarbejderne har en forståelse af, hvilken betydning egen opgaveløsning har for de øvriges del af opgaven og det samlede udkomme af arbejdsprocessen. Dette fremmer rettidig kommunikation til de rette mennesker, hvis der skulle se noget uventet.
Gensidig respekt omhandler medarbejderes oplevelse af, at nærmeste kolleger, de andre teams/afdelinger og ledelsen respekterer den enkeltes bidrag, som et led i den store opgaveløsning og målet. Dette aktiverer lysten til hyppig og præcis kommunikation i den samlende, brobyggende og forbindende social kapital.
Relationel koordinering er ikke noget, der kommer af sig selv. Det er noget, der skal arbejdes med på alle niveauer i den enkelte organisation – den samlende, den brobyggende og den forbindende. På det organisatoriske niveau er det essentielt, at der er gode forudsætninger for, at medarbejderne kan samarbejde på tværs. Herunder tydelige rammer for det brobyggende arbejde og en fælles forståelse af målet.
Hvordan undersøger man social kapital?
En fyldestgørende kortlægning af arbejdspladsens sociale kapital giver et godt afsæt for det videre arbejde med at højne den sociale kapital. Derfor indgår der netop en kortlægning i Joblifes koncept.
Kortlægningen kan enten være kvantitativ i form af et enkelt spørgeskema udelukkende med spørgsmål om social kapital, eller også kan det indbygges i en trivselsundersøgelse eller en APV.
Eksempel på Joblifes afrapportering ved kvantitativ kortlægning af social kapital:
En anden form for kvantitativ kortlægning kan være ud fra model, der er udarbejdet af Joblife. Her vurderer den enkelte henholdsvis tillid, retfærdighed og samarbejde ud fra en skala fra 1-10 på den forbindende, brobyggende og samlende sociale kapital. Joblife indsamler disse data og beregner gennemsnittet.
Kortlægningen kan også være kvalitativ og dialogbaseret, hvor der bl.a. kan tages udgangspunkt i følgende spørgsmål:
Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen?
Stoler ledelsen på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde?
Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?
Bliver arbejdsopgaverne delt på en retfærdig måde?
De fire spørgsmål kan give et hurtigt indblik i, hvordan det står til med den sociale kapital på arbejdspladsen.