Salgs- og leveringsbetingelser
Standard salgs-& leveringsbetingelser
1. Betalingsbetingelser
Leverede ydelser faktureres månedligt i henhold til forbrug. Betalingsbetingelser 15 dage netto. Honorering sker efter de i aftalen angivne timesatser, medmindre andet er aftalt. Timepriserne gælder for rådgivning leveret på hverdage i tidsrummet kl. 07.00 -18.00. For rådgivning leveret på hverdage mellem kl. 18.00 -22.00 opkræves 50 % i merbetaling. For rådgivning leveret udenfor disse tidsrum opkræves 100 % i merbetaling. Dette gælder ikke fastprisaftaler. Joblife er berettiget til én gang årligt at regulere timesatserne samt andre priser pr. 1. april i henhold til den gennemsnitlige løn-og prisudvikling. Faktiske udlæg honoreres månedsvis bagud. Udlæg pålægges et administrationsgebyr på 10 % af udlæggets beløb. Ved betaling efter forfald, kan der i henhold til bestemmelserne i den til enhver tid gældende rentelov (uden yderligere påkrav) beregnes morarenter af det forfaldne beløb.
2. Parternes ydelser
Joblifes forpligtelser omfatter konsulentydelser mv. Joblife udpeger en opgaveansvarlig, som kun kan udskiftes efter forudgående aftale. Joblife kan anvende underrådgivere ved levering af de aftalte ydelser. Virksomheden er forpligtet til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed til gennemførelse af opgaverne. I øvrigt specificeres parternes forpligtelser i beskrivelsen af den konkrete opgave.
3. Rettigheder
Alle leverancer, herunder dokumentationsmateriale som Joblife producerer som et led i den enkelte opgaves opfyldelse, tilhører Virksomheden og kan frit anvendes af Virksomheden. Ophavsretten tilhører dog altid Joblife, medmindre andet er aftalt.
4. Levering
Joblifes ydelser anses for værende leveret, når ydelserne er godkendt og accepteret af Virksomheden i henhold til det mellem parterne aftalte.
5. Tavshedspligt
Alle oplysninger om parternes forretningsforhold, som parterne bliver kendt med i forbindelse med aftalen, er fortrolige. Dette gælder, uanset i hvilken form oplysningerne modtages. Oplysningerne må kun anvendes af parterne til udførelse af de opgaver, som er beskrevet i det enkelte tilbud. Offentliggørelse kan kun ske efter forudgående skriftlig aftale mellem parterne. Forpligtelsen til at behandle ovennævnte oplysninger fortroligt ophører ikke ved opgavens udløb. Virksomheden er dog, uanset ovennævnte, berettiget til at meddele oplysningerne til koncernforbundne selskaber. Aftalen forhindrer ikke Joblife i at udføre andet arbejde for andre kunder ved udvikling og benyttelse af andre teknikker end de teknikker, konsulenten i samarbejde med Virksomheden har udviklet, benyttet eller fået kendskab til i forbindelse med nærværende aftale. Sidstnævnte gælder dog ikke i det omfang, der er tale om generelt kendte forretningsmetoder, koncepter, teknikker, ideer eller lignende.
6. Tidsfrister
For hver opgave udarbejdesen tidsplan for arbejdets gennemførelse, som parterne tilstræber at overholde. Væsentlige afvigelser fra tidsplanen skal i god tid kommunikeres af Virksomheden til Joblife.
7. Ansvar og forsikring
Joblife er i en periode på 3 år, at regne fra opgavens afslutning, ansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler for fejl og forsømmelser med nedennævnte modifikationer. Joblife hæfter ikke for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab. Pådrager Joblife sig et ansvar over for Virksomheden sammen med andre, hæfter Joblife kun for så stor en del af Virksomhedens tab, som svarer til den del af den samlede skyld, der er udvist af Joblife. Joblifes samlede ansvar i henhold til nærværende aftale kan aldrig overstige det honorar, som Joblife har faktureret Virksomheden i den enkelte opgave. Joblife er til enhver tid forpligtet til at være ansvarsforsikret for sit professionelle ansvar. Joblifes forsikrings-betingelser kan om nødvendigt rekvireres.
8. Sikkerhed
I forbindelse med udførelse af opgaver på Virksomhedens område, er det Virksomhedens ansvar, at arbejdet kan udføres på en sikkerhedsmæssigfuldt ud forsvarlig måde og som minimum i henhold til gældende lovgivning.
9. Udsættelse/Aflysning
Hvis Virksomheden aflyser eller udsætter en opgave helt eller delvist, skal Joblife honoreres for det arbejde, der er udført frem til standsningen eller udskydelsen. En aflysning eller standsning af en opgave skal gøres med mindst 2 ugers varsel. Derudover er Joblife berettiget til at få de udgifter dækket, som Joblife har i anledning af opgavens standsning/udskydelse, fx udgifter til overflødiggjort kapacitet (arbejdskraft, lokaler, løsøre m.v.), som ikke kan afværges. Joblife kan ikke drages til ansvar for ikke at opfylde aftaler, såfremt dette skyldes hændelser udenfor dennes indflydelse, herunder vejrlig, strejke, lockout, sikkerhedsmæssige forhold m.v. I tilfælde af en parts væsentlige misligholdelse, kan den anden part hæve nærværende aftale med øjeblikkelig virkning. I tilfælde af aftalens ophævelse, skal Virksomheden betale for de, indtil tidspunktet for ophævelsen, forbrugte timer. Joblife skal ved ophævelse af nærværende aftale færdiggøre allerede påbegyndte opgaver og Virksomheden forpligter sig til betaling af honorar herfor. Parterne kan dog i enighed aftale, at en påbegyndt opgave ikke skal færdiggøres.
10. Tvister
Kontrakten er underlagt dansk lovgivning. Enhver tvist eller ethvert krav, der udspringer af eller i forbindelse med denne kontrakt, eller overtrædelse, ophævelse eller ugyldighed heraf, og som partnerne i mindelighed ikke har været i stand til at løse, skal afgøres ved voldgift i overensstemmelse med forretningsordenen for Det Danske Voldgiftsinstitut (Copenhagen Arbitration).
11. Ikrafttræden og opsigelse
Nærværende aftale træder i kraft ved underskriftens indgåelse. Fungerer samarbejdet ikke tilfredsstillende, er den utilfredse part forpligtet til skriftligt at gøre indsigelse med angivelse af det/de forhold, som giver anledning til påtalen. Har den anden part ikke inden 14 dage efter modtagelsen af indsigelsen udbedret forholdet eller fremlagt en handlingsplan for en løsning, kan samarbejdet opsiges skriftligt med en måneds varsel. Virksomheden er, uanset opsigelsen, forpligtet til at honorere Joblife for det arbejde, der er udført og leveret indtil aftalens udløb. Tilsvarende gælder, hvis samarbejdet vedrørende en konkret opgave ophører.