Arbejder du mere end 300 timer om året om natten dvs. mindst 3 timer af din daglige arbejdstid i perioden mellem kl. 22:00 og 05:00, skal du tilbydes en helbredskontrol før påbegyndelsen af natarbejde og desuden minimum hvert tredje år.
Reglerne om helbredskontrol ved natarbejde er fastlagt via overenskomster, og ellers via Arbejdstilsynet.
For medarbejdere, der er omfattet af overenskomster under DA/FH-området, er der krav om tilbud om helbredskontrol hvert 2. år, og der er desuden supplerende krav til hyppighed og indhold, hvis Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA’s anbefalinger til natarbejde ikke kan overholdes. Disse NFA-anbefalinger er:
- Højest tre nattevagter i træk
- Mindst 11 timer mellem to vagter
- Højest ni timers varighed pr. vagt.
Kan disse anbefalinger ikke overholdes, er der krav om tilbud hvert år, og der er krav om konkret deltagelse min. hvert 2. år. Der er desuden særlige krav til indholdet af helbredskontrollen, når medarbejderne er 50+ år.
Før start på tilbud om helbredskontrol første gang skal Arbejdstilsynet orienteres om helbredskontrollen, hvilket er obligatorisk. Denne helbredskontrol er ikke lovpligtig for mobile ansatte i virksomheden, da der her gælder anden lovgivning.
Ifølge arbejdstidsloven og Arbejdstilsynet skal en ansat, påvirket af sit natarbejde, henvises til passende dagarbejde.
Baggrund for krav
Disse krav om helbredskontroller skyldes, at det er en væsentlig belastning for helbredet at være vågen i nattetimerne og sove om dagen. Arbejdsgiveren er forpligtiget til at tilbyde helbredskontrollen, men hvorvidt medarbejderne ønsker at tage imod tilbuddet om helbredskontrol er for de fleste op til dem selv, men nogle overenskomster har altså konkret krav om deltagelse.
Natarbejde og lange, uregelmæssige og skæve arbejdstider påvirker helbred, sikkerheden på arbejdspladsen og balancen mellem privatliv og arbejde. Risikoen for fejl og ulykker stiger ved natarbejde. Det skyldes både træthed, men også at du tvinger kroppen til at være vågen på et tidspunkt, hvor den er programmeret til at sove. Det får koncentrationsevnen til at falde.
Eventuelle helbredsproblemer ved natarbejde kan være psykiske, såsom stress, angst og depression, såvel som fysiske i form af maveproblemer og øget risiko for hjertekarsygdomme. Det er derfor vigtigt at opfange disse helbredssymptomer i tide, og at de behandles og håndteres korrekt på arbejdspladsen.
Indhold og udførelse af en helbredskontrol ved natarbejde
Ved hjælp af samtaler, spørgeskemaer og helbredskontroller med mulighed for måling af blodtryk, BMI, kolesterol og blodsukker m.m. hjælper vi med at identificere de forhold, som har størst indflydelse på helbredet. Målinger er et krav i nogle overenskomster. Det kan føre til rådgivning om omplacering af medarbejdere, minimering af belastninger eller fremme af sunde vaner i relation til natarbejdet.
Medarbejderne får inden deres helbredskontrol information om natarbejde og natholdstjekket via en folder.
Helbredskontrol i forbindelse med natarbejde varierer i tidsmæssig længde, men er typisk på 20-30 minutter. Inden vores besøg får den/de relevante medarbejder/-e tilsendt/udleveret et spørgeskema vedrørende natarbejde, som i besvaret form vil lægge til grund for den samtale, som den pågældende har med vores konsulent i forbindelse med kontrolmålingerne.
Vores spørgeskemaer er indrettet, så de også kan leve op til krav i overenskomster for bl.a. DI/CO-I-området inkl. krav til 50+ år. Vi tilbyder, som nogle overenskomster kræver det, at udfører helbredskontrollen med lægelig attestation gennem en læge med arbejdsmedicinske kompetencer.
Som vores øvrige sundhedstjek foretager vi helbredskontrollerne ude på jeres arbejdsplads, så det passer ind i den daglige hverdag for medarbejderne og med minimum af tidsforbrug hertil.
Vi kan også bistå med at lave indberetningen til Arbejdstilsynet før første helbredskontrol.
Hvis det er relevant, kan vi i forlængelse af denne helbredskontrol foretage en høretest eller arbejdshygiejnisk høreundersøgelse, som du kan læse mere om herunder.
Kontakt os og få en uforpligtende dialog om, hvordan dine medarbejderes sundhed påvirkes af arbejdet, og hvordan arbejdet påvirker sundheden.
Joblife udfører de lovpligtige høretest og undersøgelser, som skal tilbydes medarbejdere, der udsættes for støjbelastninger over henholdsvis 80 og 85 dB(A) eller spidsværdier over henholdsvis 135 og 137 dB(C).
De arbejdsmedicinske undersøgelser er omfattet af reglerne herom, og kravene heri skal opfyldes. Høretest indeholder bl.a. en audiometrisk undersøgelse.
De enkelte undersøgelsesresultater må ikke overlades til arbejdsgiveren, men alene konklusionerne af undersøgelsen tilgår virksomheden i anonym form, så det er muligt at handle på resultaterne og herunder lade det indgå i virksomhedens APV- handlingsplan.
Udgifterne til både arbejdsmedicinske undersøgelse og høreundersøgelsen skal betales af arbejdsgiveren. Arbejdsgiveren skal endvidere sørge for, at undersøgelsen kan foregå uden tab af indtægt for arbejdstageren, og så vidt muligt i arbejdstiden.