Vi har en strategi om at bidrage til færre ulykker via effektive bygge-/anlægsprojekter og det bl.a. ved at kunne være en arbejdsmiljøkoordinator med høj faglig ekspertise.
Arbejdsmiljøkoordinator i to faser
I Joblife er vi specialister inden for arbejdsmiljøkoordinering under planlægning, projektering, udbud og udførelse af et byggeprojekt – og dermed med at være arbejdsmiljøkoordinator i projekteringsfasen (arbejdsmiljøkoordinator P) og byggefasen (arbejdsmiljøkoordinator B).
Vi råder over et stærkt fagligt team med stor erfaring som arbejdsmiljøkoordinator, og som er yderst velorienterede omkring arbejdsmiljøreglerne inden for bygge- og anlægsområdet, og vi anvender velafprøvede og effektive værktøjer og metoder i koordineringsarbejdet.
Vores erfarne koordinatorer i arbejdsmiljøkoordinering har et solidt kendskab til byggeprocessen og kan kommunikere i øjenhøjde med alle byggeriets parter.
Som arbejdsmiljø koordinator for bygherren kan Joblife bidrage til:
- under projekteringen som arbejdsmiljøkoordinator P at skabe fundamentet for en proaktiv og effektiv koordineringsindsats i byggefasen. Formålet er først og fremmest at analysere risikoen for ulykker og belastninger og i dialog med ingeniører og arkitekter at reducere eller helt fjerne disse risici. Samtidig sættes der fokus på logistik, tidsplaner og sikre arbejdsmetoder. Plan for Sikkerhed og Sundhed (PSS) udarbejdes bl.a. for at kommunikere krav og rollefordeling til entreprenørerne. Desuden er der fokus på arbejdsmiljøet i den senere drift af bygningen, som er en del af koordinatorens opgave.
- som arbejdsmiljøkoordinator B i byggefasen at starte med målrettede opstartsaktiviteter, hvor rollefordeling og kommunikation afklares, så der etableres et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem alle byggeriet parter. Effektiv arbejdsmiljø koordinering tilpasses det enkelte projekt og indeholder fx afholdelse af koordinerende sikkerhedsmøder, udførelse af tilsyn/runderinger (bl.a. mønsterarbejdsplads), opfølgning på mål, afvikling af kampagner samt vedligeholdelse af byggeplads- og tidsplan.
Læs mere om Plan for sikkerhed og sundhed (PSS)
Auditor
Joblife bistår bygherrer med at sikre, at de kan leve op til deres ansvar, når de selv har opgaven som arbejdsmiljø koordinator eller har overdraget den til en entreprenør.
Joblife kan som auditor komme uanmeldt på byggepladsen eller auditere under projekteringsfasen. Auditeringen sker i et godt samarbejde med projektets arbejdsmiljøkoordinator, som også kan opnå fordele heraf.
Behovet for auditering og kontrol er forskelligt, men bl.a. ved udenlandske entreprenører, som selv har en arbejdsmiljøkoordinator, kan en auditor med kendskab til dansk lovgivning og dansk kultur være en stor fordel for bygherrer.
Krav om arbejdsmiljøkoordinering – 3 størrelser på projekter
Det er bygherrens ansvar at planlægge og koordinere sikkerhed og sundhed for bygge- og anlægsarbejde og andet arbejde, der udføres på en bygge- eller anlægsplads. Reglerne indtræder ved projektering af bygge- og anlægsarbejde, når det må forventes, at mindst to virksomheder skal arbejde på bygge- eller anlægspladsen samtidig.
Indholdet og omfanget af bygherrens pligter afhænger af, hvor mange personer, der forventes at skulle udføre arbejde på samme tid på bygge- eller anlægspladsen. Reglerne gælder både koordinering under projektering og under byggeprocessen.
Bygherren kan lade andre udføre de arbejdsopgaver, der følger af bygherreansvaret, men bygherren kan ikke overdrage sit juridiske ansvar til andre.
Store projekter
Bygherren skal, ved store projekter, som defineres ved, at der er mere end 10 personer beskæftiget på samme tid fra min. 2 forskellige virksomheder på bygge- anlægspladsen, bl.a. sikre:
- at der udpeges en arbejdsmiljø koordinator til at koordinere sikkerhed og sundhed under projekteringen og under bygge- anlægsarbejdet, og at denne arbejdsmiljøkoordinator har de lovpligtige kvalifikationer og herunder den lovpligtige arbejdsmiljøkoordinatoruddannelse.
- at der udarbejdes en Plan for sikkerhed og sundhed ved særligt farligt arbejde (PSS).
- at der sker afgrænsning i forhold til omfang af og ansvar for fællesområder og fælles sikkerhedsforanstaltninger.
- at der holdes opstartsmøder samt sikkerhedsmøder (minimum hver 14. dag) og sikkerhedsrunderinger (minimum hver 14. dag).
- at arbejdsmiljø koordinator løbende er til stede og fører tilsyn.
- at der føres tilsyn og opfølgning i forhold til fællesområder og fælles sikkerhedsforanstaltninger.
Mellemstore projekter
Bygherren skal, ved mellemstore bygge- og anlægsprojekter, som defineres ved, at der er mellem 5 og 10 personer på samme tid fra min. 2 forskellige virksomheder på bygge- anlægspladsen, bl.a. sikre:
- at der udpeges en arbejdsmiljø koordinator til at koordinere sikkerhed og sundhed under projekteringen og under bygge- anlægsarbejdet, og at arbejdsmiljøkoordinatoren har de lovpligtige kvalifikationer.
- at arbejdsmiljø koordinator under projekteringen udarbejder en plan for sikkerhed og sundhed (PSS), som skal ajourføres løbende efter behov.
- at der sker afgrænsning i forhold til omfang af og ansvar for fællesområder og fælles sikkerhedsforanstaltninger.
- at arbejdsmiljø koordinator løbende er til stede og fører tilsyn.
- at der føres tilsyn og opfølgning i forhold til fællesområder og fælles sikkerhedsforanstaltninger.
Små projekter
Bygherren skal, bl.a. ved små bygge- og anlægsprojekter, som defineres ved, at der er mellem 2 og 4 personer på samme tid fra min. 2 forskellige virksomheder på bygge- anlægspladsen, udpege en arbejdsmiljø koordinator til at koordinere sikkerhed og sundhed under projekteringen og under byggearbejdet.
Ved de små projekter vil der typisk kun i begrænset omfang være behov for at koordinere for sikkerhed og sundhed udover den koordinering, der sker af rent byggetekniske årsager, og arbejdsmiljø koordinator kan fx varetages af en af håndværksmestrene på byggeriet. Hvis projektet omfatter særligt farligt arbejde, skal en arbejdsmiljø koordinator dog udarbejde en plan for sikkerhed og sundhed for dette arbejde.
Bygherren skal, ved de små bygge- og anlægsprojekter, bl.a. sikre:
- at der udpeges en arbejdsmiljø koordinator, som bl.a. skal have sagkyndig viden indenfor bygge- og anlæg og sikkerhed på pladserne.
- at der sker afgrænsning i forhold til omfang af og ansvar for fællesområder og fælles sikkerhedsforanstaltninger.
- at der udarbejdes en Plan for sikkerhed og sundhed ved særligt farligt arbejde (PSS).
Krav til arbejdsmiljøkoordinator
En arbejdsmiljø koordinator til store bygge- og anlægsprojekter skal have de lovpligtige kvalifikationer, som er:
- en godkendt arbejdsmiljøkoordinatoruddannelse
- sagkyndig viden om bygge- og anlægsområdet
- viden om sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål på bygge- og anlægsområdet
praktisk erfaring i at lede et bygge- og anlægsarbejde
Lovpligtige uddannelser til arbejdsmiljøkoordinator
Joblife er udbyder af den lovpligtige uddannelse til arbejdsmiljøkoordinator, hvor vores undervisere er meget erfarne indenfor bygge- og anlægsområdet og som er arbejdsmiljørådgivere i hverdagen.