Gjensidige: ”Fantastiske tip” ved virtuel gennemgang af hjemmearbejdspladsen

Vores arbejdsliv er for manges vedkommende ændret radikalt i Corona-tiden.

Virtuel ergonomi på hjemmearbejdspladsen

Vi arbejder hjemmefra og har dermed gjort spisebord, sofa, skamler og køkkenborde til en del af de fysiske ramme for vores arbejde. Men det er ofte ikke hensigtsmæssigt indrettet. Vi risikerer at få ondt i nakke, skuldre og ryg, fordi vi sidder forkert og ikke har mulighed for at variere – men sådan behøver det ikke være!

Via din mobiltelefon kan du få ’besøg’ af en fysioterapeut, som gennemgår din hjemmearbejdsplads. Du får gode råd og fif til, hvordan du – med simple ændringer – kan indrette dig bedre og få variation i hjemmearbejdsdagen.

Det tilbud har Gjensidige Forsikring givet alle deres ansatte i Danmark og tilbagemeldingerne er positive: ”Det har været hårdt at skifte mit hæve/sænkebord ud med et spisebord, og min kontorstol ud med en spisebordsstol. Jeg bookede derfor en tid hos fysioterapeut Katrine, som ’dukkede op’ hjemme hos mig via facetime. Hun hjalp mig med at gennemgå min hjemmearbejdsplads. Hun kiggede på, hvordan jeg sad. Her kunne Katrine godt se, at jeg både sad for lavt i forhold til mit bord, og at mit tastatur var placeret for højt. Jeg har haft en del gener i min arm, og Katrine viste mig en række øvelser, jeg kunne bruge i løbet af dagen. Et af hendes fantastiske tip var, at jeg kunne bruge mit strygebræt og på den måde arbejde stående i løbet af dagen – det er virkelig rart med lidt afveksling,” siger Michelle Hansen, studentermedhjælper i Kommunikation & PR, Gjensidige.

Med fokus på hensigtsmæssig ergonomi og med udgangspunkt i de møbler den enkelte har derhjemme, er det muligt at optimere forholdene. Et par puder på spisebordsstolen og en blok under computerskærmen kan være med til at forebygge gener i skuldre og nakke. Veksling mellem siddende og stående arbejde kan gøres fx ved at bruge et strygebræt eller en høj kommode til at stille sin bærbare på. Så kan man fx stå op og holde skypemøder.

Vi har alle forskellige arbejdspladser, når vi sidder hjemme, og en del af mine kolleger arbejder faktisk aldrig hjemmefra, så de har nok endnu mere brug for det. Fysioterapeut Katrine var virkelig grundig. Hun fortalte mig om udfordringer for rygsøjlen og andre problemer ved stillesiddende arbejde. Hun har efterfølgende sendt mig specifikke øvelser, der er tilpasset mig. Vi gennemgik bord, skærm, stol og arbejdsomgivelserne på facetime, og hun spottede også lige muligheder for evt. at kunne stå op og arbejde, da hun så mit strygebræt i baggrunden.”

Hvad indeholder en gennemgang af hjemmearbejdspladsen?

Joblife tilbyder individuel ergonomisk gennemgang af de ansattes hjemmearbejdsplads. Vi har fokus på at forebygge gener og tager udgangspunkt i den enkelte. Den ansatte får råd og vejledning til indstilling af skærm(e), bord, stol, tastatur, mus og belysning. Hvis der er gamle skader eller gener, tager vi hensyn til disse og giver gerne en håndfuld specifikke øvelser. Efter gennemgangen får man en mail med de individuelle råd samt eventuelle øvelser, så det er nemt at huske og holde fast i forbedringerne.

Hvordan foregår det?

Kan en virtuel gennemgang være noget for jer, så kontakt en af konsulenterne nedenfor – eller klik på knappen herunder. En af Joblifes ergonomiske konsulenter vil derefter kontakte jer for at aftale yderligere vedr. gennemgangen og betaling herfor.

Gennemgangen kan foregå via teams, skype, messenger og facetime. En gennemgang tager typisk omkring 30 min.

Virtuel ergonomi på hjemmearbejdspladsen
Fysioterapeut Katrine Schimmelmann fra Joblife laver her en virtuel gennemgang af Michelle fra Gjensidiges hjemmearbejdsplads via facetime – skemaet på skærmen får Michelle efter gennemgangen, så hun kan huske de gode råd
Virtuel ergonomi på hjemmearbejdspladsen
Den virtuelle gennemgang af hjemmearbejdspladsen foregår via mobilen – nemt og ligetil
Virtuel ergonomi på hjemmearbejdspladsen
Katrine fortæller, hvordan ryggen er opbygget, og hvordan Michelle kan forebygge smerter i lænden ved at lave enkelte øvelser derhjemme