Grundet nationale retningslinjer for covid-19 blev vi tvunget til at tænke anderledes end vi traditionelt har gjort. Der blev i stedet planlagt 3 seancer over Teams, hvor Joblife ved arbejdsfysiolog Stefan Hansen guidede og gennemgik, hvordan man som medarbejder selv udfører god indretning af sin skærmarbejdsplads.
Alle medarbejderne i administrative funktioner var inviteret, inklusive arbejdsmiljøorganisationen. Der var ved gennemgangen fokus på justering og hensigtsmæssig brug af kontorstol, skrivebord, tastatur og mus, skærm, lyskilde, bærbar pc, stående arbejde og øvelser mv.
Der blev brugt visuelle effekter i form af rygsøjle og forskellige øvelser, som deltagerne aktivt blev opfordret til at efterprøve, hvilket skabte en del smil over skærmen.
Medarbejderne havde undervejs mulighed for at stille spørgsmål over chatten til hvert enkelt emne. Arbejdsmiljøkoordinator Marianne Voldsgaard tog de spørgsmål op, som havde fælles interesse. De blev præsenteret for Stefan Hansen, der så kunne svare på dem, så alle deltagerne på Teams fik spørgsmål og svar.
Undervisningen forløb med stor deltagelse og stor tilfredshed fra DLG’s side ved alle 3 seancer, så det blev et udmærket alternativ til en rådgivning med fysisk tilstedeværelse – og vigtigst af alt, medarbejderne oplevede det brugbart og omsætteligt i forhold deres individuelle forhold.
“Anne-Mette deltog i en af seancerne, og hun fortæller: ”Jeg fik svar på de ting, som jeg var i tvivl om angående siddehøjde, skærmhøjde og rygstøtte. Jeg syntes, at han fik det gjort sjovt og forståeligt.”
Merete, som også deltog, fortæller, at
”det var den nemme tilgang til at få rettet arbejdspladsen mht. albue knogle til bord/stol højde samt næse til skærmhøjde, så nemt.”
Tag fat i Stefan Serup Hansen, som brænder for at fortælle om dette emne
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Haslegårdsvej 8-12
8210 Aarhus V
Østre Havnegade 12
9000 Aalborg
Ove Gjeddes vej 35
5220 Odense SØ
Jupitervej 1
6000 Kolding