Test Arbejdspladsvurdering

Med en grundig APV kan I opnå bedre arbejdsmiljø, sikkerhed og trivsel på arbejdspladsen. Vi hjælper jer med at vurdere og forebygge både fysiske og psykiske belastninger, så alle kan arbejde trygt og produktivt – og virksomheden får en sund og stærk arbejdsmiljøkultur.

Hvad er Arbejdspladsvurdering (APV)?

APV er en proces, hvor I systematisk undersøger, hvordan arbejdsmiljøet påvirker medarbejdernes sundhed og trivsel. En god APV ser på både fysiske risici (fx støj, ergonomi, kemi, temperatur) og psykiske forhold (fx stress, samarbejde, arbejdsbyrde), så I kan forebygge problemer og sikre, at ingen bliver nedslidte eller syge af at gå på arbejde. Ifølge arbejdsmiljøloven skal alle virksomheder med ansatte gennemføre en APV mindst hvert tredje år – og endnu tidligere ved væsentlige ændringer i arbejdsopgaver eller -forhold. En APV er dog langt mere end en administrativ pligt: Ved at kortlægge og løse arbejdsmiljøproblemer i tide, styrker I både produktivitet, trivsel og arbejdspladsens attraktivitet.

Kontakt os

Vi hjælper jer hele vejen

Der er mange måder at udarbejde en APV på, og vi tilbyder både 3 forskellige spørgeskemamodeller og dialog-APV. Sammen med jer finder vi den løsning, der passer bedst til jeres behov og organisation. Det afhænger af omfang og hvor mange vurderinger og anbefalinger til det videre APV-arbejde, I ønsker fra vores konsulenter. 

APV Basis

9.975

kr.

Ubegrænset antal medarbejdere

Vores standardskema er udviklet af eksperter inden for arbejdsmiljø og dækker de vigtigste aspekter af en arbejdspladsvurdering (APV). Skemaet sikrer en effektiv kortlægning af arbejdsmiljøet og giver et solidt grundlag for forbedringer.
Den samlede rapport giver et klart overblik over resultaterne fra APV-undersøgelsen. Rapporten indeholder en analyse af medarbejdernes besvarelser, identificerer eventuelle udfordringer og fremhæver områder, hvor der er mulighed for forbedring.
Med denne funktion får I ikke kun en rapport, men også konkrete, faglige anbefalinger til, hvordan I kan løse eventuelle arbejdsmiljøudfordringer. Vores eksperter analyserer dataene og giver jer indsigt i bedste praksis og næste skridt.
På det online APV-møde gennemgår vi jeres rapport og anbefalinger sammen. Her får I mulighed for at stille spørgsmål, få uddybet analyserne og drøfte konkrete tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet i jeres virksomhed.

Tilvalg:

Det er muligt at tilkøbe ekstra rapporter, hvis I fx har behov for at få kortlægningen opdelt på afdelinger, områder, hold m.v. Der skal min. være 5 besvarelser pr. enhed.

Vores spørgeramme om psykologisk sikkerhed (eller psykologisk tryghed) har vi udviklet i et projekt støttet af Velliv Foreningen.
Læs mere om spørgerammen Psykologisk sikkerhed

Vores spørgeramme om natarbejde er baseret på spørgsmål, som er fastlagt på baggrund af overenskomsten OK23, der gælder for alle virksomheder på DA/FH-området (11 arbejdsgiverforeninger på det private arbejdsmarked). Spørgerammen er fastlagt for DI’s overenskomstområde.

Hvis du har behov for hyppigere APV om natarbejde, kan vi lave det særskilt.
Læs mere om den særskilte nat-APV

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.
Vi sammenholder rapportens resultater med tidligere rapporter for at kunne se udviklingen.

APV Ekstra

13.650

kr.

Ubegrænset antal medarbejdere

Vores standardskema er udviklet af eksperter inden for arbejdsmiljø og dækker de vigtigste aspekter af en arbejdspladsvurdering (APV). Skemaet sikrer en effektiv kortlægning af arbejdsmiljøet og giver et solidt grundlag for forbedringer.
Den samlede rapport giver et klart overblik over resultaterne fra APV-undersøgelsen. Rapporten indeholder en analyse af medarbejdernes besvarelser, identificerer eventuelle udfordringer og fremhæver områder, hvor der er mulighed for forbedring.
Med denne funktion får I ikke kun en rapport, men også konkrete, faglige anbefalinger til, hvordan I kan løse eventuelle arbejdsmiljøudfordringer. Vores eksperter analyserer dataene og giver jer indsigt i bedste praksis og næste skridt.
På det online APV-møde gennemgår vi jeres rapport og anbefalinger sammen. Her får I mulighed for at stille spørgsmål, få uddybet analyserne og drøfte konkrete tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet i jeres virksomhed.

Tilvalg:

Det er muligt at tilkøbe ekstra rapporter, hvis I fx har behov for at få kortlægningen opdelt på afdelinger, områder, hold m.v. Der skal min. være 5 besvarelser pr. enhed.

Vores spørgeramme om psykologisk sikkerhed (eller psykologisk tryghed) har vi udviklet i et projekt støttet af Velliv Foreningen.
Læs mere om spørgerammen Psykologisk sikkerhed

Vores spørgeramme om natarbejde er baseret på spørgsmål, som er fastlagt på baggrund af overenskomsten OK23, der gælder for alle virksomheder på DA/FH-området (11 arbejdsgiverforeninger på det private arbejdsmarked). Spørgerammen er fastlagt for DI’s overenskomstområde.

Hvis du har behov for hyppigere APV om natarbejde, kan vi lave det særskilt.
Læs mere om den særskilte nat-APV

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.
Vi sammenholder rapportens resultater med tidligere rapporter for at kunne se udviklingen.

APV Ekstra +

17.325

kr.

Ubegrænset antal medarbejdere

Vores standardskema er udviklet af eksperter inden for arbejdsmiljø og dækker de vigtigste aspekter af en arbejdspladsvurdering (APV). Skemaet sikrer en effektiv kortlægning af arbejdsmiljøet og giver et solidt grundlag for forbedringer.
Den samlede rapport giver et klart overblik over resultaterne fra APV-undersøgelsen. Rapporten indeholder en analyse af medarbejdernes besvarelser, identificerer eventuelle udfordringer og fremhæver områder, hvor der er mulighed for forbedring.
Med denne funktion får I ikke kun en rapport, men også konkrete, faglige anbefalinger til, hvordan I kan løse eventuelle arbejdsmiljøudfordringer. Vores eksperter analyserer dataene og giver jer indsigt i bedste praksis og næste skridt.
På det online APV-møde gennemgår vi jeres rapport og anbefalinger sammen. Her får I mulighed for at stille spørgsmål, få uddybet analyserne og drøfte konkrete tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet i jeres virksomhed.

Tilvalg:

Det er muligt at tilkøbe ekstra rapporter, hvis I fx har behov for at få kortlægningen opdelt på afdelinger, områder, hold m.v. Der skal min. være 5 besvarelser pr. enhed.

Vores spørgeramme om psykologisk sikkerhed (eller psykologisk tryghed) har vi udviklet i et projekt støttet af Velliv Foreningen.
Læs mere om spørgerammen Psykologisk sikkerhed

Vores spørgeramme om natarbejde er baseret på spørgsmål, som er fastlagt på baggrund af overenskomsten OK23, der gælder for alle virksomheder på DA/FH-området (11 arbejdsgiverforeninger på det private arbejdsmarked). Spørgerammen er fastlagt for DI’s overenskomstområde.

Hvis du har behov for hyppigere APV om natarbejde, kan vi lave det særskilt.
Læs mere om den særskilte nat-APV

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.

Ud over standard APV-spørgerammen kan vi justere eller udvide spørgerammen efter jeres individuelle behov.
Vi sammenholder rapportens resultater med tidligere rapporter for at kunne se udviklingen.

Dialogbaseret APV

7.900

kr.

inkl. Quick APV resultater.

Giver fælles forståelse og et godt afsæt for det videre arbejdsmiljøarbejde

Hvilket forløb passer bedst til jer?

Hos Joblife tilbyder vi forskellige tilgange til APV alt efter jeres størrelse, kompleksitet og behov. Der er mulighed for at vælge en kvantitativ tilgang, der tager udgangspunkt kortlægning via spørgeskemaer, eller en kvalitativ tilgang, hvor kortlægningen sker gennem interview af grupper eller enkeltpersoner ved hjælp af forskellige metoder.

Mange større organisationer vælger den kvantitative tilgang, men ofte er det muligt at komme mere i dybden gennem kvalitative metoder, der er mere personlige og handlingsorienterede. Her er den dialogbaserede APV netop en udbredt, kvalitativ metode, hvor I sikrer, at I kommer i dybden med både fysiske og psykiske arbejdsforhold. Med denne tilgang bliver der typisk udvalgt en repræsentativ gruppe medarbejdere, som samles for at drøfte de arbejdsmiljøemner, der skal kortlægges. Som en del af processen besvarer gruppen anonymt et kort spørgeskema ved hjælp af Quick-APV-metoden, hvorefter resultaterne drøftes i plenum. Her identificerer medarbejdere og ledere i fællesskab udfordringer i arbejdsmiljøet. Kombinationen af data og dialog giver en lang dybere indsigt end et traditionelt spørgeskema alene. Ofte kombineres dialogen med brug af et APV-skema, hvor resultaterne kan tilføjes direkte undervejs i workshoppen. Det skaber struktur i kortlægningen.

Mange arbejdspladser ser desuden fordelene i at vælge en anerkendende tilgang, hvor der ikke kun fokuseres på udfordringer, men også på de områder, hvor arbejdsmiljøet fungerer godt – og som man ønsker at styrke yderligere. Gennem dialog-APV’en bliver både udfordringer og mulige løsninger identificeret, hvilket gør processen værdifuld for hele organisationen. Hos Joblife faciliterer vi ofte disse dialogbaserede APV-processer, da mange kan se fordelene i at have en ekstern og uvildig part med til at hjælpe med holde processen på sporet. Dialog-APV’en kan også gennemføres som en kombination af walk and talk, hvor deltagerne først drøfter emner to og to under en gåtur og derefter samles i grupper til den videre dialog og bearbejdning.

Skal I opfylde særlige brancheregler eller overenskomstkrav, hjælper vi også med særlige APV’er (fx ATEX, støj, kemi eller biologiske agenser). Det kan du læse mere om her [LINK].

Uanset jeres valg af tilgang og forløb, sikrer vi, at I får overblik over risici, en konkret handlingsplan og en vedvarende udvikling af arbejdsmiljøet. Vi hjælper jer hele vejen.

Vil du vide mere? Læs fx om Novafos, der havde stor glæde af en dialogbaseret tilgang med Quick-APV, som tilsammen har styrket deres arbejdsmiljø.

Særlige APV’er

Formål med Særlige APV’er

Nogle brancher og arbejdsfunktioner kræver ekstra fokus på særlige områder, fx ATEX, støj, kemi eller biologiske agenser.
Med en særlig APV kan I komme i dybden med netop jeres udfordringer og forebygge helbredsrisici og ulykker på arbejdspladsen.

Indhold

Vurdering af potentielt farlige stoffer, ATEX-forhold eller biologiske agenser.
Risikovurderinger, målinger, tjek af værnemidler og instruktioner.
Rådgivning om korrekt håndtering, opbevaring og brug af stoffer eller udstyr.
Eventuel opdatering af procedurer og instrukser, så de lever op til lovkrav og branchekrav.
Udarbejdelse af skriftlig dokumentation og handlingsplan, der sikrer løbende forbedringer.

Pris & fakta

Udbytte
Overblik over særlige risici og krav. Forebyggelse af sundhedsrisici gennem målrettede indsatser. Dokumentation, der styrker compliance og troværdighed.
Målgruppe
Virksomheder med særlige krav inden for ATEX, støj, kemi, biologi mv.
Varighed
Fra få dage til flere uger (afhængig af kompleksitet).
Afholdelse
Fra få dage til flere uger (afhængig af kompleksitet).
Undervisere
Fagspecialister og arbejdsmiljørådgivere med branchekendskab.
Kontakt os for pris

Sådan foregår APV-processen – trin for trin

Vi gør APV-processen enkel og overskuelig. Uanset hvilken løsning I vælger, følger vi en struktureret tilgang, der sikrer en grundig kortlægning og brugbare indsigter.
  1. Dataindsamling – Vi kortlægger arbejdsmiljøet via spørgeskema, dialog eller en særlig APV.
  2. Analyse og rapport – Besvarelserne behandles, og I får en rapport med indsigt og anbefalinger.
  3. Opfølgning – Vi hjælper med næste skridt via et online møde eller den digitale løsning TJEK.

Kontakt os i dag

Ønsker I at få overblik over jeres arbejdsmiljø, forebygge nedslidning og sikre en løbende udvikling i trivsel og sikkerhed? Kontakt os – så finder vi sammen den bedste metode, hvad enten I vil gennemføre en spørgeskemaundersøgelse, en dialogbaseret APV, dykke ned i særlige APV-områder eller vælge TJEK som jeres faste platform til at håndtere indsatserne med jeres arbejdsmiljø.

Få mere viden med relevante ydelser

Få mere viden med relevant indhold

Mød vores konsulenter, som brænder for at fortælle mere om emnet

Gitte Helverskov Marcussen
Chefkonsulent
Lotte Finsen
Chefkonsulent Cand.scient, Ph.d
Peter Carlsen
Seniorkonsulent, Cand.psych.aut. Erhvervspsykolog

Kontakt os og hør mere om vores forløb