Mellemlederne er det centrale omdrejningspunkt, når virksomhedens strategi og mål skal implementeres i den daglige drift. Lederen skal både forstå og tro på den strategiske plan og samtidig formå at forklare, fortolke og konkretisere den i hverdagens beslutninger og arbejdsgange, så medarbejderne kan og vil levere de ønskede resultater.
Joblifes lederudviklingsprogrammer har fokus på leadership-rollen. Eksempelvis tilbyder vi uddannelse i basale leadership-evner såsom kommunikation, dialog, konflikthåndtering, motivation m.m., og vi gennemfører længere udviklingsforløb af en ledergruppe i en virksomhed indenfor operativt lederskab, social kapital, innovations- og forandringsledelse m.m.
Et lederudviklingsforløb i en virksomhed tager udgangspunkt i virksomhedens strategier og de aktuelle handlingsplaner. Ved at skabe en tæt sammenhæng mellem lederens virkelighed og de (nye) ledelsesværktøjer, som lederen i højere grad skal anvende, opnår virksomheden flere fordele:
- Fokus på, at virksomhedens strategier og planer bliver realiseret
- Lederne får tid og support til at sikre realisering af virksomhedsplanerne
- Lederne får mere nærværende og brugbar læring omkring de nye værktøjer
- De involverede ledere får afstemt på tværs
- Medarbejderne vil blive mødt af mere velforberedte ledere
Alt efter virksomhedens strategier, handlingsplaner og erfaringsniveauet i den berørte ledergruppe skræddersyr vi i Joblife programmer og lederudvikling til den enkelte virksomheds behov. Et udviklingsforløb skal styrke såvel den enkelte leders personlige lederskab som lederteamet og samarbejdet mellem forskellige ledelseslag.
Alle tre niveauer er vigtige for, at mellemlederen lykkes med at implementere de rette tiltag i hverdagen, så medarbejdere trives, og virksomheden skaber resultater.
Vi er certificeret i DISK, som kan indgå som en del af dit forløb med lederudvikling.
Et særligt fokus bør være på lederudvikling af nye ledere. De nye ledere skal klædes på til at blive stærke førstegangsledere, der kan udvikle sig sammen med sit team, så de sammen kan skabe stabilitet, tillid og tryghed på arbejdspladsen.
Denne lederudvikling kan bestå af aktiv træning i ledelseskompetencer samt forståelse af, hvordan man skaber high-performance teams. Det er vigtigt, at den nye leder har forståelse for egne styrker, er god til kommunikation, feedback og kan tage den vanskelige samtale.
Joblife har udviklet en uddannelse, ”Nutidens ledere”, med lederudvikling af nye ledere, hvor nye ledere klædes på til at kunne stå stærkt i deres lederskab med metoder og værktøjer til at skabe og fastholde et godt arbejdsmiljø.
Uddannelsen arbejder bl.a. med metoder til at styrke opgaveløsninger i teamet: hvor skal vi hen, og hvordan kommer vi dertil?, evnen til at skabe tillid og turde slippe kontrollen gennem beslutningsprocesser og uddelegering, træning i kommunikation, at bevare det mentale overskud og træffe gode beslutninger og at udvikle en autentisk feedbackkultur.
Uddannelsen er især rettet mod nye ledere af enten afdelinger eller teams, faglige ansvarlige førstegangsledere og interne projektledere. Uddannelsen en er praksisorienteret frem for teoretisk, og forløbet indeholder konkrete øvelser og metoder, der styrker den nye leder i hverdagen, der er i konstant forandring.
Uddannelsen er tilrettelagt, så der er to dages undervisning efterfulgt af 2 x 1 times online sparring. I mellemliggende perioder er der individuel træning med eget team. Der er desuden masser af inspiration til mere viden undervejs, i alt 25 timer fordelt over de ca. 4 måneder.
Læs mere om uddannelsen <a href>”https://www.joblife.dk/uddannelse/nutidens-ledere-laer-at-skabe-et-godt-team-med-et-sundt-arbejdsmiljoe</a>”Nutidens ledere”